29 January 2015

PENJAWAT AWAM TANGGUNG JAWAB AMANAH BEBANAN


Apabila kita bercakap tentang Penjawat Awam sudah tentu kita akan terbayang kerja yang senang, mudah dan berhawa dingin serta gaji yang mahal...salah tu..sebenarnya bagi Penjawat Awam kepelbagaian jenis tugas yang tentunya berbeza di antara satu jawatan dengan jawatan yang lain. Tinggi taraf jawatan yang disandang maka tinggi pula imbuhan atau gaji yang bakal diperolehi, sesuai dengan beban tugas serta beratnya amanah yang dipikul. Buruh yang kita lihat begitu perit dan sengsara dalam mencari sesuap nasi hanya mendapat gaji yang kecil berbanding seorang Pengarah Urusan atau Pegawai Tinggi (PTD) yang kelihatan senang lenang duduk di atas sebuah kerusi empuk yang boleh berpusing serta dinyamani oleh penghawa dingin, adalah antara contoh terbaik untuk kita ukur berat beban amanah yang mereka masing-masing tanggung. Apabila diukur dengan beban tugas dan amanah serta tanggung jawab seseorang penjawat awam maka barulah kita merasa bahawa gaji yang kecil untuk tenaga buruh adalah adil, manakala gaji yang besar dengan segala keselesaan yang dinikmati oleh Ketua Majikan dan Pegawai Tinggi adalah lambang bahawa keadilan itu ditegakkan.

Pertama: Senarai Tugas(sasaran)
Setiap Penjawat Awam ada mempunyai senarai tugas yang diamanahkan kepadanya untuk ditunaikan, dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Dalam menjaga amanah yang dipertanggung jawabkan, Penjawat Awam mestilah mengutamakan tugas yang disenaraikan melebihi kepentingan peribadi.

Kedua: Menepati (Menghargai) Masa
Tidak kira apapun jawatan sudah tentu terikat dengan masa yang telah ditentukan. Ditentukan masa mula bekerja, masa rehat, masa balik/pulang kerja dan masa cuti.

Ketiga: Sifat Kepimpinan
Dengan keadilan Allah SWT setiap insan dikurniakan dengan kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri, disamping kehebatan yang diperolehi melalui pengalaman serta kemuliaan yang dimiliki dengan ketinggian ilmu. Ini jelas apabila setiap individu mampu memimpin sekurang-kurangnya untuk dirinya sendiri

CONTOH SURAT UNTUK PERLANJUTAN TEMPOH PERCUBAAN BAGI PERJAWAT AWAM

Pegawai Perkhidmatan Awam yang dalam tempoh tiga tahun percubaan tetapi tidak juga lulus dalam peperiksaan atau gagal hadir Kursus Induksi atau Program Tranfomasi Minda haruslah memohon bagi tempoh perlanjutan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) biasanya pihak SPA akan melulus 2 kali maksima..Selepas itu jika tidak berjaya/lulus juga .Ketua Jabatan boleh mencadang/menyaran agar ditamatkan perkhidmatan pegawai tersebut..sekian wasslam..


CONTOH SURAT PERMOHONAN PERLANJUTAN


‘IMIGRESEN, PERKHIDMATAN MERENTAS BENUA’
                                                                                                           
                                                                                                  IM:101/D-A/511-275 Jld 2 ( 02 )

                                                                                                                     08 Zulhijjah 1434H
                                                                                                                       13 Oktober 2013
Setiausaha
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia
Bahagian Perkhidmatan
Aras 6 – 10, Blok C7, Parcel C
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62520 Putrajaya
(u.p: syukur bin baik )


Tuan,

PERLANJUTAN TEMPOH PERCUBAAN KALI KEDUA
BAGI PENOLONG PENGUASA IMIGRESEN GRED KP27
ENCIK SEDAP BIN SEGOTI (KP : 123456-03-7890)

Adalah saya diarah merujuk kepada perkara tersebut di atas.

    ...     3.         Bersama-sama ini dikemukakan dokumen berikut untuk makluman dan tindakan pihak tuan selanjutnya:-

2.1.        Perakuan Ketua Jabatan Mengikut Peraturan 28(4) Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Perlantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2005.
2.2.        Kenyataan Perkhidmatan Yang Kemaskini
2.3.        Senarai Peperiksaan Pegawai; dan
2.4.        Surat Permohonan Perlanjutan Tempoh Percubaan Daripada Pegawai

Sekian, dimaklumkan.  Terima kasih.

‘BERKHIDMAT UNTUK NEGARA’
‘MESRA, AMANAH DAN TEGAS’
‘KHIDMAT DENGAN SENYUMAN’

Saya yang menurut perintah,




( SEDAP BINTI LAJOOK )
Timbalan Pengarah Imigresen Negeri
b.p: Pengarah Imigresen Negeri Kelantan
KOTA BHARU.


JADUAL KEEMPAT

  
BORANG PERAKUAN PERLANJUTAN TEMPOH PERCUBAAN
[subperaturan 28(4)]
  
Saya dengan ini mengesahkan bahawa SEDAP BIN SEGOTI  No. Kad Pengenalan 12345-03-7890  belum dapat diperakukan untuk disyorkan bagi pengesahan dalam perkhidmatan dan dengan ini mengesyorkan supaya tempoh percubaan pegawai ini dilanjutkan selama ........... bulan / tahun* dengan denda / tanpa denda*.  Pegawai belum dapat diperakukan bagi pengesahan dalam perkhidmatan atas sebab-sebab yang berikut:

(a)  Hadir/tidak hadir/gagal* dalam kursus induksi - LULUS
(b)  Tidak hadir/gagal* dalam peperiksaan; (senarai disertakan)
(c)  Sebab-sebab lain : TIADA
            
Tandatangan Ketua Jabatan  :     ..................................................................


Nama Ketua Jabatan              :     ..................................................................


Kementerian/Jabatan             :     ..................................................................


Tarikh                                      :     ..................................................................

* Potong mana yang tidak berkenaan

SENARAI PEPERIKSAAN

SEDAP BIN SEGOTI 

KP: 123456-03-7890

1.             Keputusan Peperiksaan Undang-Undang Kerajaan Penolong Penguasa Imigresen Gred KP27 yang diadakan pada :-

Bil 1 - 2009 – 21 dan 22.04.2009

Bhg  A        -     P/Am. A/Pentadbiran dan PKPA                  -     KANDAS

Bhg  B        -     Perlembagaan Dan Undang Undang Am       -     LULUS

Bil 2 - 2009 – 01 dan 02.09.2009

Bhg  03       -     Subjek Jabatan                                           -     KANDAS

Seksyen A  -     Kerakyatan, Kewarganegaraan &                  -     KANDAS
                        Dokumen Perjalanan
Seksyeh B  -     Kawalan Imigresen                                       -     KANDAS

Bil 2 - 2009 – 27.10.2009

Bhg  A        -     P/Am. A/Pentadbiran dan PKPA                  -     KANDAS

Bil 1 - 2010 – 12.04.2010

Bhg  A        -     P/Am. A/Pentadbiran dan PKPA                  -     KANDAS

Bil 1 - 2010 – 25 dan 26.05.2010

Bhg  03       -     Subjek Jabatan                                           -     KANDAS

Seksyen A  -     Kerakyatan, Kewarganegaraan &                  -     KANDAS
                        Dokumen Perjalanan
Seksyeh B  -     Kawalan Imigresen                                       -     KANDAS

28 January 2015

MISS UNIVERSE MALAYSIA DAN MISS UNIVERSE 2014

MISS UNIVERSE MALAYSIA DAN MISS UNIVERSE 2014
Pada kali ini perserta dari Colombia, Paulina Vega telah memenangi Miss Universe 2014 yang berlangsung di Doral-Miami, Florida USA pada minggu lepas, Perserta malaysia Sabrina Beneett layak ke pusingan akhir 15 terbaik tetapi tidak layak untuk menduduki 5 terbaik Dunia.




Born
Paulina Vega Dieppa
January 15, 1993 (age 22)
Barranquilla, Colombia
Other names
Paulina Vega
Height
1.78 m (5 ft 10 in)
Measurements
95-60-95
Hair color
Brown
Eye color
Light Brown
Title(s)
Miss Atlántico 2013
(Winner)
Miss Colombia 2013
(Winner)
Miss Universe 2014

(Winner)
·  Paulina Vega

·  Paulina Vega Dieppa is a Colombian beauty queen who was crowned Miss Colombia 2013 and also Miss Universe 2014 in Doral, USA

Born
Sabrina Beneett
10 March, 1990 (24 years old)
Malaysia
Height
1.80 m (5 ft 11 in)
Hair color
: Dark Brown
Eye color
: Dark Brown
Title(s)
: Miss Malaysia 2014
Sabrina Beneett

Sabrina Beneett was crowned Miss Universe Malaysia 2014 at the Miss Universe Malaysia 2014 


PEMINAT CEROBOH PADANG SERBU LIONEL MESSI DAN CRISTIANO RONALDO

PEMINAT SERBU MESSI DAN RONALDO


Peristiwa peminat menyerbu masuk padang atau ceroboh padang semasa perlawanan berlansung kerap berlaku di dunia.. kita boleh lihat semasa pelawanan besar yang menlibatkan permain permain tersohor seperti Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo..walau pun kawalan keselamatan ketat tetapi aneh mereka tetap masuk..mereka ini macam tidak takut malah merasa bangga kerana dapat berjumpa, bersua, bersalam ,autograf walaupun sedar selepas itu mereka akan di tanggap di denda atau di penjara atau di larang masuk stadium.
Di Malaysia berbeza pelik dan berbeza ,sebab yang ceroboh masuk sebab mengamuk tidak puashati dengan pasukan atau pengadil dan biasanya merosakan stadium dan akan menimbulkan kekecohan yang akhirnya pasukan keselamatan datang dan persatuan didenda..wassallam

KEMBAR PALING RAMAI DI LAHIRKAN DAN HIDUP HINGGA SEKARANG DI DUNIA

KEMBAR PALING RAMAI DI LAHIRKAN DAN HIDUP DI DUNIA


Nadya Suleman --- Nadya Suleman di lahir dengan nama Natalie Denise Suleman atau Nadya Denise Doud-Suleman pada tarikh 11 Julai 1975 di Fullerton, California, Amerika Syarikat. Nama Nadya Suleman menjadi bualan dan popular di dunia kerana beliau mencitpa sejarah dan rekod dunia melahirkan 14 anak kembar melalui persenyawaan pada tahun 2009 lepas. Kerana itu akhirnya Nadya Suleman mendapat gelaran "Octomom" atau Ibu Persenyawaan Manusia..beliau menpunyai masalah kewangan untuk membesar anaknya...hebatnya kekuasaan ALLAH SWT ..badan manusia muat 14 orang bayi untuk dikandung...subhanallah...


CALIPH BUSKERS POPULAR SELEPAS AJL 29

CALIPH BUSKERS POPULAR SELEPAS AJL 29 

Caliph Buskers ialah kumpulan muzik jalanan Orang Kelainan Upaya (OKU) kumpulan berkenaan dianggotai oleh 6 orang iaitu Khairul Azmi , Fendy Alun, 24, Mohd. Zaki Ismail, 36, Nirwan Zainal Abidin, 26, Nor Nadira Rubiana, 24, dan Syahzmeen Abdul Rahman, 24. Populariti Caliph Buskers terus melonjak apabila rakaman video nyanyian mereka yang dimuat naik di laman YouTube mencecah lebih 300K dan mendapat jemputan dari pelbagai pihak seperti ditemubual di beberapa stesen radio tempatan antaranya Hot FM dan Era FM selain menjadi tetamu Malaysia Hari Ini (MHI) pada Selasa lalu. mStar Online pada Selasa lalu menyiarkan kenyataan kumpulan tersebut yang tetap akan meneruskan kerjaya mereka sebagai pemuzik jalanan walaupun telah meraih populariti luar biasa selepas kemunculan mereka di pentas akhir AJL 29 lalu. semoga sukses dan selamat berjaya bagi caliph buskers..



26 January 2015

UFO MENJADI MALAYSIA SASARAN...KENAPA??



UFO DI MALAYSIA

UFO Di Malaysia??? Hendak tahu walaupun kita tak tahu...he he UFO atau juga nama panjangnya Unidentified Flying Object(UFO) sudah biasa kita dengar dari dulu lagi hingga sekarang...Zaman kanak-kanak memang ramai gemar untuk menonton cerita tentang UFO yang ramai beranggapan sebagai cerita yang paling misteri yang agak merapu tapi kerana minat cerita-cerita filem yang berunsur science fiksyen, Jadi ramai pakat menonton. semakin lama semakin meningkat umur ramai yang beralih membaca artikel-artikel berkenaan tentang UFO ni...tentang kaitannya dengan bermuda triangle dan yang paling mengujakan apabila ia bersangkutan dengan pendaratan atau penerbangan UFO di ruang udara malaysia

Saya masa kanak kanak pernah Allahyahram datuk saya menceritakan selepas tamat perang jepun (mungkin dalam tahun 1946) beliau bertugas meronda dan menjaga di kawasan pantai di Kelantan .Beliau telah terserempak dengan UFO ini..kejadian berlaku waktu malam , kapal UFO tersebut memacar lampu yang teramat terang bederang/cerah seperti di Stadium Bukit Jalil semasa menonton bola final .he he..beliau berfikir hari ini beliau akan mati dan mengangkat tangan tanda surrender (menyerah) macam tawanan perang dan terduduk ke tanah serta memejam mata akibat tersangat takut Beliau menunggu apakah apa yang menimpanya diri seterusnya tetapi tiada. Sedetik buka mata UFO tersebut telah hilang dari pandangan mata. Bentuk UFO tersebut sama macam dalam cerita cerita fiksyen ..leper dan bulat nipis serta keluar cahaya dari bawah..Anggapan saya betul sebab datuk saya tidak pernah berbohong tetapi buktinya tiada sebab zaman itu mana ada gajet macam IPhone 6 .Sony Experia yang boleh ambil gambar secara terus..Hanya cerita ikhlas dari datuk kepada cucunya...

Kisah UFO memang amat mengujakan untuk kita terus membaca.... sudah lama saya lupakan kisah UFO ni..tapi tup-tup semasa sedang  melayari internet (memang hobi pun) untuk membaca artikel-artikel yang menarik dan berita sensasi yang terkini..itu sebab saya cerita sedikit tentang UFO ini .Tiba-tiba saya terpaku dengan satu tajuk KEMUNCULAN UFO DI MALAYSIA. wow tajuk yang amat menarik untuk kita kongsikan bersama... jom...saya serta sedikit tentang kedatangan UFO kat malaysia ni, sama ada kita sedar atau pun tidak...mugkin ada sesetengah kita beranggapan ini hanyalah tahyul atau rekaan semata-mata...so terpulang pada yang punya beranggapan begitu tapi tak salahkan kalau kita ambil tahu tentang apa yang berlaku di sekitar negara kita walaupun kita tak minat pun...hehe...

UFO ini pernah beberapa kali di lihat di Malaysia dan berlaku di sekitar semenanjung Malaysia.pada tahun 2010 UFO kelihatan melintas sekitar pukul 8.00 mlm waktu malaysia (lokasi tidak ditulis pulak)  Saksi tersebut ialah Li Kang Wei yang melihat kejadian tersebut mengaku melihat benda itu terbang dengan teleskop miliknya tanpa sengaja. beliau menceritakan ciri-ciri benda yang dia lihat tersebut, bentuknya pipih-oval seperti piring terbang berwarna biru, kalau terbang rendah warna cahaya yang dipancarkan beransur-ansur berubah menjadi merah, mirip seperti apa yang pernah ditayangkan dalam tv. saksi yang melihat kemunculan UFO tersebut juga memberitahukan kepantasan terbang benda asing itu sangat cepat, kira-kira 2 kali melebihi kepantasan pesawat yang ada dibumi. Beliau menyatakan “selama tiga malam, benda tak dikenal itu terlihat sebanyak dua kali. yakni saat mereka mengapung di udara, dan saat terbang menyilang,”. terdapat lebih 140 kes UFO ‘singgah’ di malaysia dicatatkan dalam tempoh 30 tahun lalu.

Bagi peminat dan pengkaji UFO memang Malaysia JUGA menjadi distinasi kesukaan UFO untuk merayau rayau...Bagi kita orang islam perlu kaji dan padankan dengan hadis dan Al Quran yang hanya memberitahu ada jin, syaitan ,iblis ....wassallam..



CONTOH SURAT PENGESAHAN DARI MAJIKAN UNTUK KAKITANGAN KERAJAAN DAN SWASTA


                                                                                   
                                                                                                Ruj. Tuan:
                                                                                                Ruj. Kami:
                                                                                                Tarikh     :

Setiausaha
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia
Bahagian Perkhidmatan
Aras 8, Blok C7, Kompleks C
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62520 PUTRAJAYA

Tuan,

SURAT PENGESAHAN JAWATAN DAN BUTIR-BUTIR PERKHIDMATAN
    
Dengan ini disahkan bahawa penama di bawah merupakan pegawai kami di Syarikat ........................................................ Berikut adalah butir-butir perkhidmatan beliau:
1.         Nama                                     :  
2.         No. Kad Pengenalan          :
3.         No. Pekerja/No. Gaji            :
4.         Tarikh Mula Berkhidmat     : (hh/bb/tt)
5.         Tarikh Meletak Jawatan      : (hh/bb/tt) 
6.         Jawatan                                 :
7.         Bahagian                              :     
8.         Status Jawatan                    : (Tetap/Kontrak/Sementara/Sambilan)
10.       Gaji Pokok
           (termasuk elaun)                :


Sekian, terima kasih.

Yang benar,



(Nama Pegawai Yang Mengesahkan)
Nama dan cop syarikat.

22 January 2015

STRAY DOWN THE ROAD (DO NOT NEED TO GO BACK TO THE BEGINNING)


STRAY DOWN THE ROAD
DO NOT NEED TO GO BACK TO THE BEGINNING

We are taught,
if stray down the road ..
hence, the need to go back to square one.

How about going back to the base did not remember the way?
Macamanaa if the trip already too jauh..dah 5 year journey ..
want to take the time to turn back five years from now?

If I get lost on the road ..
then proceed ..
Find the right way.
No term of life ni u turn ..
Its a one way road ...

But along the way tu, there will always be another road junctions and to choose ..
Evaluate, note, and select the best path ..
Sooner or later you got what ..
Maybe there are things worse road, take lessons, though he have eaten the future ..
at least we learn something ..
Admit mistakes diri..dan correct.

If you want to find a setting thought u turn and find the base of the road ..
it is impossible ..
and the journey of life is not going nowhere ..
just walk in error endless ..

Life is very short.
Use the time available sebaiknya..sekarang.
Keep on moving forward

Indeed, in the original meaning of the proverb that have good intentions and correct interpretation ..
but it also can lead to the formation of non-productive thoughts.
Unfortunately, if a nation's culture just as unproductive thought patterns that are not practical.

Similarly, in trading
Trader's mindset must be correct.
If dah wrong entry..tak apa..learn from it.
What is important how to exit ..
Are dare cut the loss..and better take a new entry ..?
or hold and hope the price will go back u turn over a new leaf ..?
Change our mindset

Change our life
now!!!!!