27 Mac 2018

MATI PASTI AKAN TIBA WALAUPUN DI MANA ANDA BERADA

Sesuatu yang hidup berhak mati kecuali Allah swt. Setiap yang bernyawa pasti akan menghadapi dan merasa mati.Paling penting kita semua kena bersedia bekalan yang cukup untuk dibawa bagi kehidupan di alam akhirat nanti..Semoga jadi iktibar dan renungan untuk kita semua..aminn

Tafsir surah An-Nisa'
--------------------------------
๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚
(ุฃَูŠْู†َู…َุง ุชَูƒُูˆู†ُูˆุง ูŠُุฏْุฑِูƒْูƒُู…ُ ุงู„ْู…َูˆْุชُ ูˆَู„َูˆْ ูƒُู†ْุชُู…ْ ูِูŠ ุจُุฑُูˆุฌٍ ู…ُุดَูŠَّุฏَุฉٍ ۗ ูˆَุฅِู†ْ ุชُุตِุจْู‡ُู…ْ ุญَุณَู†َุฉٌ ูŠَู‚ُูˆู„ُูˆุง ู‡َٰุฐِู‡ِ ู…ِู†ْ ุนِู†ْุฏِ ุงู„ู„َّู‡ِ ۖ ูˆَุฅِู†ْ ุชُุตِุจْู‡ُู…ْ ุณَูŠِّุฆَุฉٌ ูŠَู‚ُูˆู„ُูˆุง ู‡َٰุฐِู‡ِ ู…ِู†ْ ุนِู†ْุฏِูƒَ ۚ ู‚ُู„ْ ูƒُู„ٌّ ู…ِู†ْ ุนِู†ْุฏِ ุงู„ู„َّู‡ِ ۖ ูَู…َุงู„ِ ู‡َٰุคُู„َุงุกِ ุงู„ْู‚َูˆْู…ِ ู„َุง ูŠَูƒَุงุฏُูˆู†َ ูŠَูْู‚َู‡ُูˆู†َ ุญَุฏِูŠุซًุง)
[Surat An-Nisa' 78]

"Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?"

Ulasan:
-Mati tdk kira umur... tua @ muda.
-Ada yg berumur 25 thn .. meninggal disebabkan sakit paru2.
(Anak yatim diibaratkan oleh nabi sangat rapat ..spt jari2 tangan manusia)
-Orang mati syahid minta nak hidup semula dgn Allah disebabkan sukanya mati syahid.
-Semua nikmat dan bencana adalah dari Allah swt belaka.
-Semua perkara yg berlaku ada hikmahnya... tiba masanya akan dpt balasan dari Allah ..hanya sabar shj.
-"Setiap perkara yg dirahsiakan akan ada nikmatnya".. petikan dialog dlm cerita 6 jahanam: p.ramlee
-Jika kita dpt balasan dari Allah.. terima dgn redha...
-Puak2 munafiq tdk faham tentan
g perkara ini (semua perkara yg berlaku adalah dari Allah swt)

๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚
(ู…َุง ุฃَุตَุงุจَูƒَ ู…ِู†ْ ุญَุณَู†َุฉٍ ูَู…ِู†َ ุงู„ู„َّู‡ِ ۖ ูˆَู…َุง ุฃَุตَุงุจَูƒَ ู…ِู†ْ ุณَูŠِّุฆَุฉٍ ูَู…ِู†ْ ู†َูْุณِูƒَ ۚ ูˆَุฃَุฑْุณَู„ْู†َุงูƒَ ู„ِู„ู†َّุงุณِ ุฑَุณُูˆู„ًุง ۚ ูˆَูƒَูَู‰ٰ ุจِุงู„ู„َّู‡ِ ุดَู‡ِูŠุฏًุง)
[Surat An-Nisa' 79]

"Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). Dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini)".
๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚๐Ÿ‚
(ู…َู†ْ ูŠُุทِุนِ ุงู„ุฑَّุณُูˆู„َ ูَู‚َุฏْ ุฃَุทَุงุนَ ุงู„ู„َّู‡َ ۖ ูˆَู…َู†ْ ุชَูˆَู„َّู‰ٰ ูَู…َุง ุฃَุฑْุณَู„ْู†َุงูƒَ ุนَู„َูŠْู‡ِู…ْ ุญَูِูŠุธًุง)
[Surat An-Nisa' 80]

Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah; dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan).

Ulasan:
-Tugas nabi dan rasul hanyalah bertugas @ bertanggungjawab menyampaikan sahaja.
-Kita jgn sedih jika org tdk terima apa yg kita beritahu.

Penutup
-Berada dimana pun mati
-Segala kerja buat kita dilihat oleh Allah
-Tugas kita hanya menyampaikan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan