15 Februari 2015

THE UNDERTAKER LAGENDA GUSTI WRESTLING


Apabila sebut gusti pasti menjadi sebutan dan kegilaan bagi penduduk di kampung kampung atau Felda , Ia menjadi hiburan di waktu terluang selepas penat berkerja seharian berkerja, nama nama hebat pasti menjadi sebutan seperti Hulk Hogan, Triple H, John Cena, Big Show, The Rock, Steve Austin dan lain lain yang hebat. Bagi saya ,saya amat meminat  the Undertaker kerana beliau seorang gusti yang unik dan gagah dan selalu menang. Di bawah ini saya ulas sedikit mengenai undertaker ini, Nama sebenar beliau ialah Mark William Calaway Dilahirkan pada 24 Mac 1965 yang lebih dikenali dengan nama The Undertaker, Beliau adalah ahli gusti profesional Amerika. Beliau kini kembali di WWE, di mana beliau telah bernaung di WWE sejak tahun 1990, menjadikan beliau ahli gusti paling lama bernaung di WWE.


The Undertaker memulakan kerjaya gusti di Kejohanan Kelas Dunia Gusti (WCCW) pada tahun 1984. Selepas bergelut untuk Kejohanan Dunia Wrestling (WCW) sebagai "Min" Mark 1989-1990, Beliau telah menandatangani perjanjian dengan Dunia Gusti Persekutuan (WWF, kini WWE) di 1990. Sebagai The Undertaker, gimik beliau ialah entiti mengerikan dengan teknik dan taktik menakutkan dan mempunyai pautan ke alam ghaib(kubur). Beliau sering mengadakan cerita dengan saudaranya Kane, Beliau juga telah bermusuh dan bersengketa dengan semua ahli gusti hebat seperti Triple H, John Cena, Big Show, The Rock, Steve Austin dan juga termasuk Lagend Hulk Hogan.


The Undertaker telah terlibat dalam pelbagai sengketa dan cerita yang penting sertaa perlawanan dalam sejarah WWE. The Undertaker memegang rekod  pergusti terlama belum pernah tewas dari siri perlawanan WrestleMania iaitu kemenangan 21 kali berturut-turut di WWE WrestleMania sebelum tewas  mengejut buat kali pertamanya di WrestleMania XXX kepada Brock Lesnar, Antara kejayaan beliau adalah pemenang Royal Rumble 2007, Juara Heavyweight Dunia sebanyak empat kali,Juara WWF  tiga kali. 




The Undertaker

The Undertaker in April 2014.
Birth name
Mark William Calaway
Born
March 24, 1965 (age 49)
Houston,
 Texas, U.S.
Resides
Austin, Texas, U.S.
Spouse(s)
Jodi Lynn
(1989–1999; divorced)
Sara Frank
(2000–2007; divorced)
Michelle McCool
(2010–present)
Children
4
Professional wrestling career
Ring name(s)
Kane the Undertaker
Mark Callous
Punisher Dice Morgan
Texas Red
The American Badass
The Commando

The Master of Pain
The Phenom
The Punisher
The Undertaker
Billed height
6 ft 10 in (2.08 m)
Billed weight
299 lb (136 kg)
Billed from
Houston Texas
Death Valley
Trained by
Don Jardine
Debut
1984

Tiada ulasan:

Catat Ulasan