17 Februari 2015

SEJARAH ASAL USUL BOLA SEPAK DI DUNIA DAN MALAYSIA


Sukan Bola Sepak merupakan sukan no 1 di dunia yang peminat nya berjuta juta, ia kadagkala menjadi sumber pendapatan sesebuah negara dan mata pencarian utama contoh di Brazil dan Argentina. Bola Sepak juga menjadi Bisnes utama di negara Barat seperti England, Italy , Sepanyol yang nilaiannya bebillion dollar setahun. Sejarah atau asal usul sukan ini tidak dipastikan berasal dari mana. Terdapat pelbagai versi yang kita pernah dengar seperti dari negara China, berdasarkan lukisan yang dijumpai di Tiongkok. Ada pula yang menyatakan ia berasal dari Amerika Selatan iaitu oleh tamadun Maya berdasarkan rekod dan ukiran di piramid mereka (sebab itu pasukan Brazil menjadi raja bola sepak dan pemegang rekod kejuaraan Piala Dunia) . Ada pula menyatakan berasal dari Tanah Arab..


Bola sepak ini pada asalnya untuk menyihat badan selepas naik keperingat tinggi sebagai penyatuan sesama sendiri , akhir sekali sebagai sumber pendapatan seseorang dan menjadi bisnes global yang berkembang pesat..maka tercipta lah negara negara kuasa bola sepak ,Brazil, Argentina, Jerman, Sepanyol Dan Italy , sukan ini telah berkembang seluruh dunia seperti di Asia, USA, Africa.. ramai bintang bintang popular didunia yang muncul seperti Pele, Maradona dan yang latest Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo yang menpunyai nilaian semasa berbillion dollar dan gaji mereka yang mencecah berjuta dollar sebulan..

Mereka menjadi pujaan peminat seluruh dunia dan menjadi ayam tambatan dan kesayangan kelab yang diwakili dan pasukan kebangsaan, ia juga menjadi rebutan kelab kelab besar seperti Chelsea, Bayern Munich dan lain lain. Di malaysia boleh sepak dimasuk oleh penjajah Inggeris sekitar tahun 1920 sekarang ini sukan bola sepak kita semakin meningkat dengan pengurusan yang profesional dan liga tempatan yang teratur dan berdaya saing bagi mengeluarkan pemain pemain hebat seperti Messi atau Ronaldo..wassllam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan